Vijf luxe modellen die je met een schoon geweten kunt rijden
Een grote SUV heeft misschien niet de uitstraling van een auto waarmee je de planeet gaat redden, maar dankzij plug-in hybridetechniek kun je toch zuinig en schoon rijden. Zo combineer je de luxe, ruimte en uitstraling van een grote SUV met een laag verbruik. Mits je de auto vaak genoeg oplaadt natuurlijk, want het succes valt of staat met je oplaadgedrag.
Bijna alle luxe SUV’s die je kunt kopen in ons land zijn ook verkrijgbaar met een plug-in hybride aandrijving. Een hybride SUV is de oplossing voor het grootste nadeel van dit soort auto’s: het hoge verbruik. Met dat hoge verbruik komt ook een hoge CO2-uitstoot en daarmee veel CO2-belasting, die je bij aanschaf of in de vorm van extra bijtelling moet afdragen. De hybridevarianten hebben hier geen last van en zijn dan ook meestal de meest bereikbare versies in het assortiment van dit soort modellen. Tegelijkertijd heb je het voordeel van de extra power van een elektromotor, die presteert op de momenten dat de brandstofmotor nog op gang moet komen. Alle SUV’s die we hieronder behandelen hebben een vermogen van meer dan 350 pk.
Zijn er dan ook nog nadelen? Ja, de accu’s brengen extra gewicht mee en dat kan de rij-eigenschappen beïnvloeden. Nu is een grote SUV per definitie geen auto die uitnodigt tot ‘sportief’ bochtenwerk, maar het toch al forse gewicht van deze modellen wordt met de hybridetechniek nog verder verhoogd. Een ander nadeel is dat de batterijen een deel van de bagageruimte innemen. Bij de meeste modellen valt het aantal liters dat je moet inleveren mee, maar vervalt de optie om twee extra zitplaatsen achterin te bestellen.
Hybride Audi Q7
Audi heeft van de Q7 twee verschillende hybrideversies in de aanbieding, de 55 TFSI e en de krachtigere 60 TFSI e. Die eerste is met een vanafprijs van 85.000 euro (lease vanaf 1.150 euro per maand) de meest voordelige Q7 die je op dit moment kunt kopen. De 60 TFSI e-uitvoering is alleen verkrijgbaar in de meest luxe uitvoering en kost daardoor minimaal 105.790 euro. Het verschil tussen de twee versies is 75 pk vermogen en 100 Nm koppel. De Q7 55 TFSI e brengt 381 pk en 600 Nm over op vier wielen, terwijl de 60 TFSI e goed is voor 456 pk en 700 Nm. Beide versies hebben een 17,3 kWh accupakket, voldoende voor 40 volledig elektrische (theoretische) kilometers. Audi geeft een brandstofverbruik op van 2,8 l/100 km (1 op 35,7), uiteraard op voorwaarde dat je regelmatig oplaadt. De hybride Q7 kun je alleen met vijf zitplaatsen krijgen en de kofferbak is, ondanks dat een deel wordt ingenomen door het accupakket, met 650 liter inhoud nog behoorlijk ruim. Ook fijn: je kunt een aanhangwagen van maximaal 2.700 kilo trekken met de Q7 55 TFSI e en 60 TFSI e.
Zoek naar nieuwe hybride Audi Q7 of een hybride Audi Q7 occasion.
Hybride BMW X5
BMW noemt de hybrideversie van de X5 xDrive 45e. De techniek produceert een vermogen van maar liefst 394 pk en een koppel van 600 Nm. Net als bij de Q7 kun je een aanhanger tot 2.700 kilogram trekken. BMW geeft een brandstofverbruik op van 1,7 l/100 km (1 op 58,8). Op de 83 kW sterke elektromotor rijd je over een afstand van maar liefst 80 kilometer volledig elektrisch. Ook de X5 is als hybride alleen met vijf zitplaatsen te krijgen. De accu’s nemen van de oorspronkelijke bagageruimte van 550 liter 50 liter in beslag. De X5 xDrive 45e is er vanaf 86.541 euro, leasen kan vanaf zo’n 1.100 euro per maand. Je kunt ook kiezen voor een van de auto’s uit het aanbod van jonggebruikte en demomodellen.
Zoek naar nieuwe hybride BMW X5 of een hybride BMW X5 occasion.
Hybride Range Rover Sport
Land Rover heeft van de luxe Range Rover Sport een plug-in hybride-versie met de naam P400e. Het vermogen van deze stekkerhybride is 404 pk, het koppel 604 Nm. Op de 85 kW sterke elektromotor kun je, in theorie, over een afstand van 51 kilometer volledig emissievrij rijden. Als je regelmatig elektrische kilometers maakt, dan haal je een prachtig brandstofverbruik van 3 l/100 km (1 op 33,3). Net als bij de meeste andere modellen in dit rijtje vervalt bij de Range Rover Sport de zevenzitsoptie als je kiest voor de hybride. Van de 780 liter bagageruimte lever je bovendien 79 liter in, zodat er nog 701 liter overblijft. Dat is overigens nog steeds behoorlijk veel, iets dat je ook kunt zeggen over het trekgewicht van 2.500 kilogram. Je koopt de Range Rover Sport P400e nieuw vanaf 102.310 euro, of je kiest voor een zo goed als nieuw exemplaar met de kop eraf. De leaseprijzen beginnen bij zo’n 1.400 euro per maand.
Zoek naar nieuwe hybride Range Rover Sport of een hybride Range Rover Sport occasion.
Hybride Porsche Cayenne
Ook een van de meest sportieve grote SUV’s van dit moment kun je als hybride te verkrijgen. De Cayenne is er als 462 pk sterke E Hybrid en als SE Hybrid met 680 pk vermogen en maar liefst 900 Nm koppel. Het krachtsverschil tussen de twee versies komt door de brandstofmotor. De SE Hybrid heeft een 4.0 V8 als basis, terwijl minst krachtige uitvoering het met een 3,0 liter V6 moet doen. Het accupakket heeft in beide versies een capaciteit van 14,1 kWh en is goed voor een elektrische actieradius van zo’n 35 kilometer. Porsche geeft een verbruik op van 1 op 27 voor de Cayenne SE Hybrid en 1 op 31,2 voor de Cayenne E Hybrid. Van alle hybrides in dit overzicht kun je met de Porsche Cayenne de zwaarste aanhanger trekken. Maximaal 3.000 kilo mag er geremd aan de haak van de Porsche SUV. De kofferbak is met een inhoud van 645 liter behoorlijk ruim, maar wel iets minder groot dan de 770 liter van de niet-hybrideversies. Je koopt een nieuwe Cayenne E-Hybrid vanaf 103.900 euro, leasen kan vanaf 1.450 euro. De SE Hybrid kost minimaal 190.200 euro. Beide versies zijn er ook als Coupé.
Zoek naar nieuwe hybride Porsche Cayenne of een hybride Porsche Cayenne occasion.
Hybride Volvo XC90
De Volvo XC90 T8 Plug-in Hybrid is de enige grote stekkerhybride-SUV die de optie voor zeven stoelen behoudt. Met de achterste twee stoelen omlaag is er 640 liter bagageruimte beschikbaar, bijna net zoveel als in de benzineversies. Net als andere grote hybride-SUV’s beschikt de XC90 over vierwielaandrijving. Het totale vermogen is 407 pk, het koppel is 640 Nm. Een aanhanger trekken is geen probleem, zolang die niet meer weegt dan 2.400 kilo. In de elektrische modus kun je met de XC90 in theorie 49 kilometer rijden, dankzij de 11,6 kWh accu. Volvo geeft een verbruik op van 2,1 l/100 km (1 op 47,6). De XC90 T8 is niet de meest bereikbare XC90, maar met een vanafprijs van 83.995 euro is hij wel de meest bereikbare auto in dit overzicht. Leasen kan vanaf zo’n 1.200 euro per maand. Uiteraard kun je ook kiezen voor een jonge occasion, dat kan zowel zakelijk als privé interessant zijn.
Zoek naar nieuwe hybride Volvo XC90 of een hybride Volvo XC90 occasion.
De genoemde leasetarieven zijn indicatief en op basis van 60 maanden en 15.000 kilometer per jaar. De prijzen van de genoemde modellen gelden op het moment van schrijven en kunnen op elk moment gewijzigd worden. Aan deze lijst kunnen geen rechten ontleend worden.