Vijf topklasse auto’s voor minder dan 25.000 euro
Een luxe auto uit het topsegment kopen voor relatief weinig geld? Het kan echt, maar er zijn wel een paar dingen waar je rekening mee moet houden. Toch, voor minder dan 10.000 euro koop je een topklasse sedan met krachtige motor, veel ruimte en alle luxe die je maar kunt wensen.
Voor de prijs van een nieuwe stadsauto, en zelfs voor veel minder, koop je ook een tweedehands luxe auto uit het topsegment. Een auto die voorzien is van heel veel luxe, vorstelijke stoelen en natuurlijk een aanzienlijk motorvermogen. Veel technologie die je nu pas op kleinere modellen ziet, is jaren geleden al geïntroduceerd op de topmodellen. Het zijn de auto’s waarin de technologische vooruitgang het eerst te zien is.
Klinkt mooi allemaal, maar een topklassemodel is niet voor iedereen weggelegd. Niet eens omdat de aanschaf ervan een probleem is, maar vanwege vaste en variabele lasten die je daarna hebt. De wegenbelasting, het verbruik, de verzekering: het kost allemaal net even wat meer. En dan hebben we het nog niet eens over het onderhoud, want de veelal geavanceerde en kostbare techniek is duur om te maken. Er zit een hoop op, dus er kan ook een hoop kapot. Een voordeel is wel dat de afschrijving voor het leeuwendeel al is gebeurd, de reden dat dit soort auto’s bereikbaar zijn voor een grote groep mensen. Nog iets waar je rekening mee moet houden in dit prijssegment: hoge kilometerstanden. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar koop altijd een auto waarvan het onderhoud goed en volgens schema is uitgevoerd. Dat geldt natuurlijk voor elke tweedehands auto die je koopt, maar zeker voor de auto’s die we hieronder bespreken.
Alle van de onderstaande modellen kun je als zelfstandig ondernemer ook als youngtimer rijden. Op auto’s van 15 jaar en ouder geldt een gunstige bijtellingsregeling.
1. Mercedes-Benz S-Klasse
Als er één auto is die de huidige stand der techniek in autoland vertegenwoordigt, dan is het de Mercedes-Benz S-Klasse wel. Het merk gebruikt de naam al sinds de jaren ’70, maar de geschiedenis van luxe, grote sedans van Mercedes-Benz gaat nog veel verder terug. De modellen die je kunt kopen voor minder dan 25.000 euro zijn van de derde generatie (vanaf 1991), vierde generatie (vanaf 1999) en de vijfde generatie (vanaf 2006). De S-Klasse is al jaren de populairste topsedan in Nederland en dat zie je terug in het occasionaanbod, er is behoorlijk wat keuze. Mercedes-Benz heeft de auto in al die generaties met verschillende motoren geleverd, zowel diesels als benzinevarianten en met vier, zes, acht en twaalf cilinders. Er zijn daarnaast twee lengtevarianten, de Lang-versie heeft meer ruimte en luxere zitplaatsen achterin.
Zoek naar een Mercedes-Benz S-Klasse occasion
2. BMW 7 Serie
De bekendste tegenstrever van de S-Klasse is natuurlijk de BMW 7 Serie. Dit model onderscheidt zich met een meer sportieve vormgeving en rij-eigenschappen die iets minder dan alleen op comfort zijn gericht. Ook de geschiedenis van de 7 Serie gaat terug tot de jaren ’70. Die eerste auto’s hebben de klassiekerstatus bereikt, waardoor de prijzen ervan de 25.000 euro ruim overstijgen. De generaties die je wel kunt kopen voor dat bedrag (en minder) zijn de derde (vanaf 1994), vierde (vanaf 2001) en vijfde (vanaf 2008). Met name de auto die vanaf 2001 werd verkocht is opvallend, het was de eerste auto die een nieuwe ontwerprichting van BMW liet zien. Die werd gekenmerkt door een opvallende, opstaande rand op de kofferbak. In de jaren erna is de vormgeving van het topmodel weer conservatiever geworden. Net als de Mercedes-Benz is de luxe BMW met een keur aan motoren te verkrijgen, met een twaalfcilindermotor als hoogst haalbare goed. Aan de andere kant van het spectrum staan relatief economische dieselversies.
Zoek naar een BMW 7 Serie occasion
3. Jaguar XJ
Als een ding opvallend is aan de overeenkomsten van de auto’s in deze lijst, dan is het dat ze al tientallen jaren dezelfde naam dragen. Kopers in dit segment zijn volgens de autofabrikanten conservatief ingesteld en willen weten wat ze kopen. De historie van de Jaguar XJ gaat zelfs terug tot de jaren ’60. De auto’s die je voor minder dan 25.000 euro koopt zijn de laatste twee generaties, die 2003 en 2010 geïntroduceerd werden. Het zijn twee totaal verschillende modellen, die eerste is nog een Jaguar van de klassieke school, met dubbele ronde koplampen, veel chroom en een klassieke vormgeving. De nieuwste XJ, die vorig jaar vooralsnog zonder opvolger uit productie is gegaan, representeert het moderne Jaguar. Het Britse merk heeft niet zoveel motoren in de aanbieding als zijn Duitse concurrenten, met name het dieselaanbod was altijd vrij beperkt. Maar laten we eerlijk zijn, een Jaguar XJ hoort natuurlijk een mooie, subtiel grommende V8 benzinemotor te hebben.
Zoek naar een Jaguar XJ occasion
4. Maserati Quattroporte
Net als de XJ is de Maserati Quattroporte geen voor de hand liggende keuze. Zelfs niet als je alleen kijkt naar het topsegment, waar Mercedes-Benz en BMW de lakens uitdelen. Met een Maserati Quattroporte, waarvan het occasionaanbod niet erg groot is, haal je exclusiviteit, Italiaanse stijl en een vleugje sportiviteit in huis. Bij Maserati draait het niet alleen om zijdezachte rij-eigenschappen, maar ook om prachtig klinkende zes- en achtcilindermotoren en dynamiek. Het is eigenlijk de limousine waarbij je liever voor- dan achterin zit. Ook de Quattroporte heeft een lange geschiedenis, de eerste Maserati met die naam werd al begin jaren ’60 geïntroduceerd. De versies je kunt kopen voor minder dan 25.000 euro zijn die van de vierde en vijfde generatie, die vanaf 1994 en 2003 werden verkocht. Beide modellen zijn van een hele andere designschool maar op hun eigen manier bijzonder. De vierde generatie Quattroporte heeft bijvoorbeeld een kenmerkende achterste wielkast, die deels het achterwiel bedekt.
Zoek naar een Maserati Quattroporte occasion
5. Audi A8
Pas in de jaren ’90 kwam Audi met de eerste A8, maar het model is in korte tijd uitgegroeid tot vaste waarde in het topsegment. De strakke vormgeving in combinatie met het behoudende imago zorgt ervoor dat de A8 een heel eigen doelgroep aantrekt. Een opvallend gegeven is dat de A8 de enige auto in zijn segment is die in de basis voorwielaandrijving heeft. Veel uitvoeringen zijn voorzien van Quattro-techniek, waarmee de krachten over vier wielen worden verdeeld. Het motoraanbod is net als bij de andere Duitse modellen groot en strekt zich uit van bescheiden viercilinders tot de machtige W12-motor, waarbij de cilinders niet in V-vorm maar in W-vorm staan opgesteld. Van de A8 zijn twee lengteversies. De auto’s die je kunt rijden voor minder dan 25.000 euro zijn die van de eerste, tweede en derde generatie, die in respectievelijk 1994, 2002 en 2011 werden voorgesteld. Alle modellen zijn uiteraard kinderen van hun tijd, maar de vormgeving, uitstraling en techniek van de A8 zijn nooit wezenlijk veranderd.
Zoek naar een Audi A8 occasion
De genoemde prijzen zijn indicatief en kunnen op elk moment wijzigen. Aan deze lijst kunnen geen rechten ontleend worden.