Mijn Autokopen.nl

Elektrische occasions geschikt voor subsidie: uitzoeken maar!

Het is tijd voor de subsidieaanvraag 2022

Wanneer je als particulier in 2022 een elektrische auto aanschaft of gaat privéleasen, kun je daarop begin januari subsidie aanvragen. Op een elektrische occasion ontvang je 2.000 euro overheidssubsidie, op een nieuwe personenauto 3.350 euro. Zorg dat je alles tijdig regelt!

Zoals elk jaar start de overheid begin januari 2022 een nieuwe aanvraagronde Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). Zodra jij in 2022 bij een RDW-erkende dealer of autobedrijf een koop- of private lease-overeenkomst ondertekent voor een 100 procent elektrische auto, kun je voor deze personenwagen subsidie aanvragen. Er zit dit jaar extra veel geld in de pot, maar de ervaring leert dat je er snel bij moet zijn want ‘op = op’. Het subsidieloket opent 3 januari om 9 uur.

Ga je een elektrische occasion rijden, dan kun je 2.000 euro aan subsidie ontvangen. Kies je voor een nieuwe elektrische personenauto, dan bedraagt het subsidiebedrag 3.350 euro. Wel gelden een aantal voorwaarden. De belangrijkste zijn de volgende:

De catalogusprijs van de auto, wanneer deze voor de eerste keer op de markt komt, moet tussen de 12.000 en 45.000 euro liggen.
De actieradius van de auto dient minimaal 120 km zijn.
Bij aankoop moet de auto minstens 3 jaar onafgebroken op de naam van de aanvrager blijven staan; bij private lease 4 jaar.
Daarnaast dien je de subsidieaanvraag in binnen 60 dagen na ondertekening van het contract.

Wij dragen hieronder vijf modellen aan die aan deze voorwaarden voldoen én als occasion momenteel direct uit voorraad beschikbaar zijn. Een flink deel van de voorraad is al onder de 30.000 euro verkrijgbaar. Sommige zijn eveneens voorradig als nieuwe auto – maar let dan goed op dat je de maximale prijs van 45.000 euro niet overschrijdt, zeker als er extra opties worden aangebracht. Overigens wordt de subsidie bij private lease verdeeld over de looptijd in maandelijkse termijnen uitbetaald of op het leasebedrag in mindering gebracht.

1Mazda MX-30 (gebruikt vanaf circa 22.750 euro)

Mazda MX30

Direct uit voorraad leverbaar is de Mazda MX-30, een SUV cross-over in het zogenaamde C-segment (compacte middenklasse auto’s). Onder de motorkap ligt de ‘e-Skyactiv’ elektromotor die 107 kW (omgerekend 145 pk) voort kan brengen; een automaat; en een accupack van 35,5 kWh. Deze aandrijflijn brengt je tot 200 km ver. Het gecombineerde stroomverbruik ligt op 19 kWh/100 km en de uitstoot is natuurlijk nihil. Ook ín de auto ben je goed bezig, met milieuvriendelijke en hergebruikte bekledingsmaterialen. Het model heeft naar elkaar toe openende ‘freestyle’ deuren zonder middenstijl. Deze maken achter instappen en het kinderzitje vastmaken erg makkelijk. Nieuw kost de MX-30 vanaf 33.140 euro.

Bekijk het aanbod Mazda MX-30 occasions. Of vind hier een nieuwe Mazda MX-30.

2Volkswagen e-Golf (gebruikt vanaf circa 15.000 euro)

Volkswagen e-Golf

Vanwege de introductie van de Volkswagen ID.3 is VW eind vorig jaar gestopt met het produceren van de e-Golf. Gelukkig kun je deze elektrische Volkswagen Golf nog goed te pakken krijgen als occasion. De elektrische Golfjes dateren bijna alle van ná de facelift in 2017. Toen kreeg de hatchback uit het C-segment een sterkere motor – van 100 kW / 136 pk – en een accupack met meer capaciteit – 35,8 kWh. Daarmee steeg ook het bereik op een lading stroom, tot maximaal 230 km. Per 100 km verbruik je gemiddeld 16,8 kWh aan elektriciteit. De e-Golf heeft standaard vijf deuren en is aan de buitenzijde te herkennen aan de blauwe designaccenten.

Bekijk het aanbod Volkswagen Golf occasions.

3Nissan Leaf (gebruikt vanaf circa 19.000 euro)

Nissan Leaf

Al vanaf 11.500 euro kun je de bekende, elektrische auto Nissan Leaf op de kop tikken. Dat zijn echter oudere exemplaren, met kleiner accupakket. Wil je een Leaf van de tweede generatie (sinds 2018) met 40 kWh-batterij, dan betaal je vanaf circa 19 mille. Daarmee kom je wel verder, tot 270 km. Het stroomverbruik is gemeten op 17 kWh/100 km. De elektromotor is goed voor 110 kW / 150 pk. Een enkele keer wordt de hatchback ook aangeboden met groter (62 kWh) accupack. In de Leaf beschik je over ‘intelligente’ rijtechnologieën, zoals het e-Pedal (gaspedaal en rem in een) en de ProPilot rijhulpsystemen. Ook de Leaf is een C-segment hatchback, met vijf deuren en vijf zitplaatsen.

Bekijk het aanbod Nissan Leaf occasions.

4Fiat 500e (gebruikt vanaf circa 25.000 euro)

Fiat 500e

Ben jij ook zo gecharmeerd van de stijlvolle Fiat 500? Natuurlijk is het elektrische model, de 500e, iets kleiner dan bovengenoemde modellen: het behoort tot het B-segment van compacte auto’s. Dat de 500e tweedehands toch duurder is dan de rest komt domweg omdat de aangeboden 500e-occasions zo goed als nieuw zijn: de elektrische 500 is nog maar sinds modeljaar 2021 op de markt. De auto is leverbaar in drie uitvoeringen: als Berlina (hatchback), 3+1 (met handig extra instapdeurtje) en Cabrio. Eerstgenoemde verschijnt als enige in de instapuitvoering Action, met minder krachtiger aandrijflijn en kleiner batterijpakket. Het merendeel van de 500e-occasions beschikt echter over 87 kW / 118 pk vermogen en een 42 kWh-accu. Het stroomverbruik bedraagt, afhankelijk van het te rijden model, circa 13,0 tot 14,9 kWh/100 km. Op een volgeladen batterijpack zou je dan ongeveer 300 tot 320 km kunnen rijden. Ook geheel nieuw betaal je voor de Berlina Action vanaf 24.900 euro.

Bekijk het aanbod Fiat 500e occasions. Of vind hier een nieuwe Fiat 500e.

5BMW i3 (gebruikt vanaf circa 14.000 euro)

BMW i3

Binnen de compacte klasse kun je tevens kiezen voor de BMW i3. Dan heb je een premiummodel met standaard een luxere uitrusting en aankleding. Omdat dit model al sinds 2014 op de markt is zijn de oudste occasions goed betaaltbaar. Maar let op: vóór modeljaar 2018 had de hatchback voorzien een kleiner accupakket. Sommige exemplaren zijn voorzien van een ‘range-extender’, een hulpmotortje op brandstof – minder milieu- en klimaatvriendelijk maar het zorgt wel voor een acceptabel bereik. Tegenwoordig heeft de nieuwe i3 een 37,9 kWh batterij, een actieradius van circa 260 tot 308 km en een elektriciteitsverbruik van ongeveer 15,3 tot 16,3 kWh/100 km. De elektromotor levert 125 kW / 170 pk aan vermogen. Sinds 2018 is er ook de i3S, die 135 kW / 184 pk kan voortbrengen. Vanwege de hogere nieuwprijs kan deze echter buiten de SEPP-subsidieregels vallen. Voor een reguliere i3 betaal je nieuw vanaf 39.939 euro.

Bekijk het aanbod BMW i3 occasions. Of vind hier een nieuwe BMW i3.

Nog geen keuze kunnen maken? Er zijn nog meer voorraadmodellen die in aanmerking komen voor SEPP-subsidie. Zoek direct in het volledige aanbod elektrische occasions of nieuwe elektrische auto’s.


De genoemde actieradius en het stroomverbruik zijn de door de fabrikant in de WLTP-test officieel gemeten waarden. In de praktijk zal het bereik – afhankelijk van toegevoegde opties, rijstijl, weersomstandigheden en dergelijke – altijd minder zijn en het stroomverbruik meer.

Zoek zelf een occasion

Uitgebreid zoeken

Uitgelichte occasions