Mijn Autokopen.nl

Elektrische bestelbus kopen? Deze keus heb je

de verschillende elektrische bestelbussen

Autofabrikanten die inmiddels al een aantal elektrische auto’s hebben ontwikkeld, zijn in het hele proces de bestelbus gelukkig niet vergeten. Je moet er als koerier niet aan denken dat je na 2025 diverse steden niet meer in mag met je dieselende bestelbus, omdat het stadsbestuur jaren daarvoor besloten had alleen nog maar volledig elektrische bestellers toe te laten. Nee, al enkele jaren is ook dit gat in de markt gevuld met allerlei verschillende en grote elektrische werkpaarden die geruisloos over de weg zoeven, op weg naar weer een klant.

Actieradius van elektrische bestelbus

Belangrijker dan bij gewone elektrische luxewagens is de actieradius. Je bent immers de hele dag op pad. De enige stops die je onderweg maakt zijn om te laden en te lossen. Niet ieder bedrijf, laat staan particulier, waar je aan levert heeft een laadstation zodat je weer even een paar tiental kilometers kunt laden. Iets om rekening mee te houden dus. Lever je alleen goederen in de provincie af of zelfs alleen rondom je standplaats in de stad? Dan is de beperkte actieradius van minder belang dan wanneer je heel Nederland door moet crossen.

Verschillende elektrische bestelbussen

Hieronder staan de meest populaire en ruime elektrische bestelbussen beschreven, elk met hun eigen maximum rijbereik. Nieuw bestel je de elektrische bestelbussen vanaf 52.000 euro. Sommige van deze wagens zijn al wat langer op de markt en zijn wellicht ook al als occasion te verkrijgen. Dan is de grootste afschrijving al betaald door de vorige eigenaar.

CITROËN Ë-JUMPER 70 kWh

Onbekend is Citroën niet als het gaat om de fabricage van bestelbussen. Al jaren bouwt het merk de gewone Jumper, maar ook kleinere pakezels zoals de Nemo en de Berlingo rollen daar al jaren van de lopende band. Citroën is altijd al wel een beetje eigenzinnig geweest als het aankwam op het ontwerp van z’n wagens, maar bij de Ë-Jumper is er gewoon een nette hoekige (want ruimte) bus van gemaakt. Qua techniek in samenwerking met Peugeot trouwens.

Lang

Wanneer je schuin van boven op de elektrische bestelbus van Citroën kijkt, dan vallen zijn dimensies pas goed op. Het is een enorme wagen wat dat betreft. De langste meet van bumper tot bumper maar liefst 6,36 meter zodat de gehele huisraad van een klein appartement er in één keer in mee kan. Er zijn overigens ook kleinere versies met bijbehorend accupakket, deze Ë-Jumpers zijn nog geen vijf meter in lengte.

Laden

Met het kleinste accupakket komt de Ë-Jumper volgens de WLTP-meting maar 200 kilometer ver, onder ideale omstandigheden. Maar de grotere bus krijgt ook een groter accupakket mee, deze heeft een capaciteit van 70 kWh en gunt de Citroën daarmee 340 kilometer. Dat kan een slok op een borrel schelen. Een snellader tot maximaal 50 kW laadt de Citroën in een uur weer op tot 80%. Plug je de Franse bestelbus aan een publieke laadpaal, dan kan deze tot 22 kW laden. Ben je weer onderweg, wees je er dan van bewust dat je topsnelheid op maximaal 110 km/h ligt. Even snel een vrachtwagen inhalen op de A10 zit er met deze Ë-Jumper dus niet in.

Rijhulpsysteem

In de langere L3H2-versie kan tot wel 1.265 kg aan goederen worden geladen. Ongetwijfeld zal een volledig beladen elektrische bestelbus de door Citroën opgegeven actieradius niet helemaal meer bereiken. Omdat je ook regelmatig achteruit moet inparkeren en dit in een lange bus niet altijd even overzichtelijk is, levert Citroën optioneel 15 rijhulptechnologieën waaronder een achteruitrijcamera. Dit handige apparaatje geeft aan hoe je het beste het bochtje achteruit kunt aanpakken.

Voor een kleine 60.000 euro is de Citroën Ë-Jumper voor jou. Een gemiddelde prijs voor een elektrische bestelbus in dit segment.

FIAT e-DUCATO

Net als Citroën is Fiat bekend met het concept van de bestelbus. Sterker nog, het Franse merk heeft de e-Ducato gewoon nog op basis van het vorige model gebouwd, dus het interieur met digitaal instrumentarium ─ dat wel in de gewone nieuwste Ducato ingebouwd is ─ gaat de bestuurder van de e-Ducato aan de neus voorbij. Maar niet getreurd, de e-Ducato heeft z’n eigen instrumenten waar je ook heel goed mee uit de voeten kunt.

Tool

Meters die aangeven hoeveel stroom je e-Ducato in het algemeen heeft verbruikt, of juist terugwint. Het actuele verbruik kun je helaas niet aflezen. Op de plek waar vroeger de brandstofmeter zat, vind je nu informatie over de laadtoestand van het accupakket. Verder vind je een handige tool die je ‘op de vingers tikt’ wanneer je dreigt onzuinig te gaan rijden. De gewone boordcomputer voorziet je van andere waardevolle informatie.

Rijmodi

Een ouderwetse automaatpook met de aanduidingen P, D en R mogen dan misschien bekend en vertrouwd zijn, het uit de bus stappen met alleen de pook in ‘P’ is dan weer niet verstandig, ook al kan dit bij andere automaten wel. Trek altijd. maar dan ook altijd de handrem aan als je de wagen verlaat. De Fiat blokkeert niet door allen de pook in stand ‘P’ te zetten. Niet handig als de Fiat plotseling de heuvel afrolt, zonder bestuurder … Binnen de bebouwde kom heb je voldoende aan rijmodus ‘Normal’ en ‘Eco’. Buiten de bebouwde kom zet je de rijmodus in ‘Power’ en maak je optimaal gebruik van 122 pk aan vermogen onder je rechtervoet. Het invoegen gaat soepeler en sneller dan met de Ë-Jumper van Citroën.

Welke accu past bij jou?

De e-Ducato bestel je in diverse uitvoeringen en lengtes. Rij je voornamelijk in de stad, dan heb je aan het 47 kWh-accupakket met ongeveer 150 kilometer actieradius genoeg. Ga je buiten de gebaande paden, is een accupakket van 79 kWh aan te raden (250 kilometer rijbereik). Aan de snellader ben je met de 47 kWh-accu al in 50 minuten weer klaar om verder te rijden. Met de 79 kWh-accu is dat pas na 1,5 uur. De aanschafprijs van de e-Ducato varieert sterk vanwege de variërende groottes van de wagen en het bijgeleverde accupakket. Het verschil in prijs kan oplopen tot 18 mille (52.000 tot 70.000 euro).

FORD e-TRANSIT

In 2020 trok Ford het doek van de volledig geëlektrificeerde Transit, die net als zijn concurrenten ook de letter ‘E’ voor z’n naam kreeg. De conventionele Transit blijft gewoon bestaan, naast z’n broer op stroom. Ondanks dat Ford wat laat kwam met een elektrische bestelbus, komt het merk wel goed beslagen ten ijs. Blijkbaar eerst de kunst afkijken bij de andere merken, om er vervolgens overheen te walsen met een bus die net even wat beter is op bepaalde vlakken.

Het halve land door

In ieder geval heeft Ford het goed gedacht een grote elektromotor in de e-Transit te lepelen, althans in de krachtigste versie. Een motor die een piekvermogen levert van 269 pk en 430 Nm aan koppel, gretig losgelaten op de achterwielen. De concurrentie heeft daarmee het nakijken, want hun elektrische bestelbussen zijn vaak maar half zo krachtig. Er is nog een pluspunt waarmee de grote Ford zich onderscheidt: de actieradius van maar liefst 350 kilometer met een vol accu-pakket, gemeten volgens de WLTP-meting. Toch een cijfer waar menig koeriersdienst enthousiast van wordt.

Genoeg keuze in varianten

Je moet geen last hebben van keuzestress als je een e-Transit gaat uitzoeken. Ford levert namelijk (binnenkort) 25 varianten van de e-Transit. Allerlei lengte- en hoogtematen, gesloten of open chassis en een cabine-chassis-opzet. De van de gewone standaard Transit afgeleide e-Transit geeft je een laadruimte waar je 9,5 tot 15 kubieke meter aan goederen kunt meesjouwen.

Pro Power Onboard

Het accupakket heeft een capaciteit van 67 kWh, dat je aan de snellader met maximaal 115 kW bijlaadt. In amper 34 minuten is de accu weer voor 80% opgeladen. Werk je trouwens vooral met elektrisch gereedschap? Vink dan de optie ‘Pro Power Onboard’ aan, want dan kun je de e-Transit als stroombron gebruiken voor al je gereedschap, met maximaal 2,3 kW. Je rijbereik gaat wel iets omlaag natuurlijk, maar dit is marginaal.

Veiligheid

In hoeverre de bestelbus in de loop der jaren is geëvolueerd blijkt wel uit de diverse veiligheidssystemen. De e-Transit is er ook rijk mee belegd en biedt je:

· Verkeersbordherkenning;

· Intelligent Speed Assist;

· Adaptieve cruise control;

· Lane Change Warning;

· Pre-Collision Assist (optioneel).

Hightech

Het interieur trakteert je met een duidelijk in het oog springend infotainmentsysteem van 12 inch waar het nieuwste SYNC 4-systeem van Ford op draait. Aan de ‘Cloud’ verbonden navigatie en een verbeterde spraakherkenning maken het jou als chauffeur een stuk gemakkelijker. Nog niet zo lang geleden werkte je onderweg nog met een ouderwets papieren stratenboek, waar dan net niet dat ene straatje instond dat je moest hebben.

De krachtigste versie van de Ford e-Transit staat bij de dealer voor de prijs van ongeveer 62.000 euro.

MAXUS e-DELIVER 9

Voor velen zal de naam Maxus geen belletje laten rinkelen tussen de oren. Dat is niet zo gek, het Chinese merk is onderdeel van het grote Chinese SAIC en is pas sinds recente jaren actief. Maxus heeft inmiddels al wel enkele elektrische joekels van wagens op de markt gebracht, waaronder een pick-up, een SUV en een 5,27 meter lange MPV voor 7 personen. Nu dus ook een bedrijfswagen, die ook nog eens verrassend compleet en luxe is. Een kwestie van smaak is de grote chromen strip rondom het logo en de ‘grille’, maar het maakt de bestelbus wel herkenbaar.

Raddraaier

‘Wat de boer niet kent, dat (vr)eet-ie niet’, luidt een bekend gezegde. Dat kan ook maar zo opgaan voor de e-Deliver 9 als je niet oppast. Maar dan doe je de elektrische bestelbus tekort. De wagen neemt je al rijdend mee op werkavontuur en is op snelheid koersvast. In de stad merk je wel dat de besturing wat indirect is, zodat je nogal aan dat stuurwiel moet sleuren om een flinke bocht te maken. Maar een straf is het niet, in zo’n grote bestelbus heeft dat z’n charme.

Drie mogelijkheden qua accu

De Maxus wordt geleverd met drie verschillende accu’s: 52 kWh, 72 kWh en 89 kWh, waarbij deze laatste is aan te raden als je veel op de snelweg te vinden bent. Bij 100 km/h ─ wat ook zijn topsnelheid is ─ stroomt er elke 100 kilometer 40 kWh aan stroom uit de accu van de e-Deliver. In de stad is de wagen aanmerkelijk zuiniger. Met de 89 kWh-accu kom je 200-300 kilometer ver voordat de Maxus weer aan de lader moet. Met de 3-fase AC (11 kWh) laad je de Maxus in een nacht weer op. Snelladen (DC) gaat met snelheden van 52 kW tot 80 kW en kost je dan 50 minuten van je tijd. Op zich nog wel te doen als je langs de snelweg een lunch pakt en je een uurtje pauze neemt.

Terugwinnen energie

Regenereren van remenergie dat wordt teruggeleverd aan de accu is mogelijk door een grote schakelaar om te zetten van ‘Sport’ naar ‘Eco’. Bij die laatste kun je het regenereren in drie verschillende stappen bepalen. Bij een bepaalde stand merk je dat bij het loslaten van het stroompedaal de wagen enorm sterk afremt. Ideaal als je wilt rijden met slechts één pedaal.

De Maxus e-Deliver 9 mag met je mee als je 49.000 euro achterlaat bij de dealer. Iets meer betaal je als je voor het grotere accupakket gaat.

MERCEDES-BENZ eSprinter

De brandstofslurpende Mercedes-Benz Sprinter staat bekend als de bestelbus waarbij je enorm kunt variëren op het thema. Van bescheiden bestelwagens tot megalomane bussen voor groot en zwaar vervoer. Het kan allemaal. Hoe karig komt de eSprinter dan wel niet uit de doeken … De elektrische Sprinter is alleen te verkrijgen in één smaak qua carrosserie. En dat terwijl Mercedes-Benz al in 2016 het prototype toonde op de IAA Nutzfahrzeuge, de autobeurs voor bedrijfswagens en transportvoertuigen.

Voor in de stad

Een geheel nieuw platform voor de eSprinter (Electric Versatility Platform) is al wel in ontwikkeling, nieuws dat al in 2020 bekend werd gemaakt door moederbedrijf Daimler. De eSprinter versie 2 krijgt dan achterwielaandrijving, bedoeld om zeer zware beladingen mee te vervoeren. Zover is het nog niet en moet de huidige eSprinter het nog doen met voorwielaandrijving. Maar dat is logisch voor een bestelbus die voornamelijk wordt ingezet voor stadsdistributie, waar een maximaal laadvolume niet mag worden overschreden. Anders moet je wachten op de tweede generatie, of kiezen uit een andere elektrische bestelbus.

Weinig keuze

De eSprinter is er dus in maar één model, een gesloten bestelauto in L2-uitvoering, met een verhoogd dak. De tweede generatie zullen volgens Mercedes-Benz wel in meerdere varianten te verkrijgen zijn. Wel kun je bij de eerste generatie kiezen uit twee verschillende accupakketten. De ene accu heeft een capaciteit van 35 kWh, waarmee je 120 kilometer ver komt. De tweede optie is een accu van 47 kWh, die pas na 168 kilometer weer om verse stroom vraagt. Laden (AC) doe je in 6 tot 8 uur. Aan de snellader (DC) laad je van 10 naar 80% in 25 minuten.

Aan de tamme kant

De elektromotor is in beide varianten goed voor een vermogen van 85 kW met een trekkracht van 300 Nm. Toch is de eSprinter geen snelle jongen. Integendeel, je moet echt wind in de rug hebben wil je de zware Mercedes vlot uit de startblokken krijgen op een provinciale weg. Bij het invoegen op de snelweg hoop je op een lang aanloopstuk om je gevoel van passief rijden nog enigszins te onderdrukken. Het gaat allemaal niet erg snel. Binnen de bebouwde kom merk je overigens weinig van zijn tamme karakter.

De prijs? Een redelijk concurrerende 55.000 (35 Wh) tot 62.500 euro (47 kWh).

OPEL MOVANO-e

Er is een tijd geweest dat Opel onderdeel was van GM, een van de grootste Amerikaanse automerken. Vandaag de dag heeft Opel zijn technische basis bij Stellantis vandaan, de in Nederland gevestigde Frans-Italiaans-Amerikaanse multinationale autofabrikant. De gewone Movano deelde zijn genen met de Renault Master, maar de elektrische versie is vrijwel identiek aan de hiervoor beschreven Fiat Ducato. Natuurlijk wel met de bekende Opel-beeldmerken voor- en achter op de bestelbus.

Van klein tot groot

Het is niet anders dan dat je de grote bestelbus op stroom alleen kunt bestellen met een 120 pk en 260 Nm sterke elektromotor. Verder is de Movano-e er uitsluitend als gesloten bestelversie, dus veel last van keuzestress zul je niet hebben. Je hebt wel de keuze uit verschillende formaten; van L1H1 tot en met L4H3

Actieradius

De L1H1 en de L2H2 hebben een accupakket van 37 kWh (actieradius 117 kilometer) en de modellen L3H2 tot en met L4H3 zijn gezegend met een accupakket met een capaciteit van 70 kWh (actieradius 224 kilometer). Laden doe met een 22 kW 3-fasenlader.

Nieuwprijzen variëren van 57.999 tot 83.129 euro (maart 2023).

PEUGEOT e-BOXER

Peugeot heeft het met de uitrol van een elektrische bestelbus over een andere boeg gegooid. Als je al een gewone Boxer in de schappen van je magazijn hebt staan, dan lepel je daar gewoon de dieselmotor uit en vervangt deze voor een elektromotor, dacht Peugeot. Een kind kan de was doen, ware het niet dat de rijbelevenis er daarmee niet echt op vooruitgaat.

Beknopte bediening van de transmissie

Natuurlijk is de e-Boxer heerlijk stil als je er elektrisch mee door de stad zoeft. Zeker als je een ratelende dieselmotor gewend bent en schakelen bijna je tweede natuur is geworden. Juist dat bedienen van de transmissie gaat in de e-Boxer nogal anders. Door middel van drukknoppen zet je de bak in ‘Drive’, ‘Neutral’ of ‘Reverse’ en dat is wennen. Zeker omdat dit nogal wat verfijndheid vereist. Staat de e-Boxer nog niet stil, dan werken de knoppen niet. Puur uit veiligheid. Sta je wel stil, maar druk je ze te kort in, werkt het óók niet. En de knoppen lichten pas op als je ze hebt ingedrukt. In het donker kan dit nog wel wat problemen geven. Een ‘P’- stand ontbreekt, zodat je bij het verlaten van je bestelbus verplicht de handrem moet aantrekken. Anders rolt je bus zo van de dijk.

Niet wijzer van het instrumentarium

Net zo bijzonder is het instrumentarium. De normale klokkenwinkel zit er nog gewoon in (want de Boxer is alleen motorisch aangepast). Met als gevolg dat alleen je snelheidsmeter nog een naald heeft. De toerenteller? Niet nodig, weg met die naald. Brandstofmetertje? Er zit geen druppel diesel in, dus ook deze is werkeloos. Temperatuurmeter koelvloeistof? Idem dito. Het is een beetje armoe troef en erg karig. Een klein display in de binnenspiegel geeft wat info over de hoeveelheid energie in het accupakket en de resterende actieradius. Info over het verbruik in kWh/100 km is in de e-Boxer niet te vinden, wat wel gebruikelijk is in EV’s. Peugeot geeft een actieradius op van om en nabij 200 kilometer.

Goed in de stad

De e-Boxer heeft de neiging wat schokkerig te rijden bij constante snelheden. In de stad zul je dit niet zo snel merken, maar op lange stukken snelweg kun je het als hinderlijk ervaren. Een mogelijke oorzaak is de inbouw van de elektromotor achteraf, volgens de importeur. Met 90 kW/122 pk en 260 Nm kom je in de stad goed mee, maar tijdens invoegen op de A1 kom de Peugeot e-Boxer een paar benen tekort. Zeker met een volle belading.

Veel keuze

Wel heb je met de e-Boxer de keuze uit een grote variatie aan uitvoeringen. Vijf verschillende formaten (L1H1 t/m L4H3, met een inhoud van 8 tot 17 kuub) en een opbouw naar keuze is mogelijk. Voor ongeveer 60.000 euro heb je een e-Boxer waarmee in de stad prima mee uit de voeten

kan. Als je niet regelmatig van plan bent de snelweg op te zoeken en je geen zier om luxe geeft, is de Peugeot een trouwe metgezel.

RENAULT MASTER E-TECH ELECTRIC

Renault deed met zijn Master al een tijdje mee in de wedloop naar de beste elektrische bestelbus. De eerste generatie (Z.E.) had een 33 kWh groot accupakket die met 76 pk op de wielen een topsnelheid haalde van 115 km/h. De tweede generatie laat enkele kinderziektes achter in de Z.E. en haalt z’n energie uit een 53 kWh-accupakket, dat de actieradius verdubbeld naar 200 kilometer.

Rijbereik vergroten

Opladen doe je met de Master E-Tech Electric met een 1-fase-boordlader van 7,4 kW of een 22 kW DC-boordlader, waarmee je de grote Renault in 2 uur naar 80% laadt. Ook in deze Renault heb je, net als in z’n voorganger, 76 pk at your service. Renault heeft gezorgd voor een serie geïntegreerde technologieën: remmen met energieterugwinning ter verhoging van het rijbereik, samen met de eco-modus.

Mobiel kantoor

Renault geeft aan dat ze de Renault hebben uitgerust met 11 geavanceerde rijhulpsystemen, zoals: Rear View Assistant, parkeersensoren voor en achter en een elektronisch stabiliteitsprogramma. Het zicht rondom is verder geoptimaliseerd, voor zorgeloze veilige kilometers. Achter op de bestelbus zit een camera die het beeld naar achter op je binnen’spiegel’ projecteert. Renault claimt een mobiel kantoor te hebben ontwikkeld waarmee jij dankzij het ingebouwde multimediasysteem je smartphone koppelt aan het 7 inch-touchscreen en vanuit de bijrijdersstoel (geen groot stuurwiel in de weg) je administratie verwerkt.

Verstelbaar

De accu’s liggen netjes verborgen onder de laadvloer en vreten geen extra ruimte weg. Je houdt dezelfde laadruimte als in de gewone versies met verbrandingsmotor en dat is 8 tot 15 kubieke meter. Genoeg om de buren te helpen verhuizen of die Chesterfield bank veilig mee te vervoeren. Voor een uit de kluiten gewassen bus zit de Master E-Tech Electric best goed, ook al zit je wat rechtop en zijn de zittingen wat kort. Maar stoel een stuurwiel zijn naar jouw smaak te verstellen.

Vanaf 59.000 euro heb je de ruimte-Renault op de parkeerplaats van je bedrijf staan. Daarmee is de elektrische bestelbus concurrerend qua prijs en een goede keuze als het gaat om zakelijk vervoer in en buiten de stad.

VOLKSWAGEN e-CRAFTER (MAN eTGE)

Wil je voor een elektrische bestelbus graag bij Volkswagen shoppen omdat het merk je goedkeuring en sympathie heeft? Hou er dan rekening mee dat je een elektrische bestelbus van gemiddelde lengte en hoogte aan je wagenpark toevoegt. De e-Crafter is namelijk maar in één configuratie te verkrijgen en dat is als L3H3 met een wielbasis van 364 centimeter. Van kop tot staart is deze bestelbus 6 meter lang. Niet de kortste, maar zeker ook niet de langste als je naar de concurrentie kijkt. Heb je nou niks met de Volkswagengroup, maar vind je de bus stiekem wél mooi? Ga dan langs bij vrachtwagenbouwer MAN, want hun bestelbus eTGE is praktisch identiek aan de VW. Alleen het front wijkt logischerwijs af in verband met het merklogo.

Ontheffing

Er zijn in principe grenzen welke bestelbussen je met rijbewijs B mag besturen. De e-Crafter heeft een leeggewicht van 2402 kilogram, maar als je het maximale laadvermogen gebruikt, dat is 1098 kg, dan zit je al aan de 3.500 kg. Normaal mag je geen kilogram meer vervoeren, maar door een speciale regeling van de overheid kun je ontheffing aanvragen om een e-Crafter met meer laadvermogen te mogen rijden. Het totaalgewicht komt dan op 4.200 kg uit.

Verlichting in de laadruimte

Wanneer je de laadruimte binnenstapt, dan is het prettig dat deze door vier ledlampen wordt verlicht. Handig als je ’s ochtends vroeg al die dozen erin wilt sjouwen maar het buiten nog schemerig is. De accu’s (35,8 kWh) zijn onder de wagen weggewerkt zodat je daar in ieder geval geen last van hebt. Dankzij de lage plaatsing van de batterijen ligt de e-Crafter als een blok op de weg, ondanks z’n hoogte. Fluisterstil zoef je door de stad, het domein waar de Volkswagen (of de MAN) voor bedoeld is. Maar wat wil je met een actieradius van maar 173 kilometer, onder normale omstandigheden. Een rit van Groningen naar Zierikzee zit er niet in, zonder de wagen onderweg drie keer te laden. Knal je wel de snelweg op, dan is je topsnelheid begrenst op 95 km/h.

Smaken verschillen

De recuperatie bij het remmen, waarbij energie wordt teruggewonnen aan het systeem, is niet in te stellen op gevoeligheid. Bij gas los remt de wagen automatisch (sterk) af. De één vindt de e-Crafter te sterk afremmen en moet ‘gas’ bijgeven om alsnog het stoplicht te bereiken. De ander oordeelt dat de wagen wel sterker had mogen afremmen en wijst daarbij naar de concurrentie. Proefrijden is hier het sleutelwoord, maar dat geldt eigenlijk altijd als je op zoek gaat naar een andere auto.

Korte laadtijd

Met een AC 3,6 kW gewone stekkeraansluiting laad je de e-Crafter in 10 uur op, best veel tijd. Snelladen gaat rapper: in amper 45 minuten zit het accupakket weer voor 80 procent vol. Voor de Volkswagen bus betaal je dik 69.000 euro. Best veel geld, maar anno 2023 sponsort de overheid mee bij de aanschaf.

Natuurlijk zijn er nog meer elektrische bestelbussen te koop. Dit waren de meest bekende. Nog te vermelden is de IVECO NEW DAILY ELECTRIC, die maar liefst 5,6 ton kan meezeulen, maar waarvoor je een vrachtwagenrijbewijs nodig hebt. Ben je in het bezit van het ‘papiertje’ en heb je groot materieel nodig, maar geen 40-tonner? De Iveco is zeker een goede keuze, gezien de goede reputatie van de vrachtwagenbouwer.